Menu górne

Foto
Krajobraz w gminie Brańszczyk, fot. Urząd Gminy

Aktualności

Ważne, kształceniowe i miłe spotkanie z policją…

Data umieszczenia:

W kameralnym gronie w sali OSP 6 kwietnia 2017 r. odbyło się zapowiadane spotkanie edukacyjne z policjantami z Komendy Powiatowej z Wyszkowa.

Foto

To – jak się w efekcie okazało ważne, kształceniowe i miłe spotkanie - st. sierż. Marty Gerlickiej – pełniącej funkcję Rzecznika Prasowego KPP i asp. szt. Mirosława Szydlika z Klubem Seniora w Brańszczyku zainspirowało obecnych do refleksji nad własnym postępowaniem. Wydawać bowiem by się mogło, że każdy z nas nie dałby się oszukać metodą „na wnuczka” czy „na policjanta”, jednakże w trakcie poglądowego filmu o sposobach działania oszusta dochodziło się do wniosku, że starsi ludzie są zbyt ufni i niezwykle mocno przeżywający zdarzenia dotyczące swojej rodziny.

Taką dobroć, wiarę i dumę z wnuków bez skrupułów wykorzystują oszuści. Dzwoniąc, zwracają się słowem „babciu”, nie przedstawiając się. I pierwszym błędem jaki robi osoba oszukiwana jest zgadywanie po imieniu, który z wnuków zatelefonował. Jeśli wymieni imię i zaniepokoi się dziwnym głosem wnuka, szybko jest usidlana, że to katar lub duże wzruszenie, bo właśnie coś się wydarzyło.

Drugim poważnym błędem jest „opowiadanie o sobie” bądź podawanie więcej informacji o prawdziwym wnuku. Oszust jest już jak „lis w kurniku” i zaczyna wywierać presję. Działa szybko na emocjach starszej i czułej osoby. Wprowadza stan niepokoju, by działała nierozważnie, a przede wszystkim chciała pomóc „wnukowi”. Oddaje wtedy pieniądze i kosztowności, by pomóc wnuczkowi np. w zakupie mieszkania, działki, samochodu albo ratuje go materialnie z wypadku czy też innego nieszczęścia. Oddaje je oczywiście nie do rąk wnuka, ale przysłanej osoby i najczęściej na ulicy. Oprzytomnienie przychodzi zwykle za późno.

Foto

Oszuści zmodyfikowali już swoją przestępczą działalność, działając „jako policjanci”. I nie ma w tym nic śmiesznego, bo choć nie jeden się uśmiechnie, to trzeba wiedzieć, że oszuści mają wyjątkową umiejętność przekonywania. Oczywiście nie chodzi tu o pochwałę takich umiejętności, ale warto pamiętać, że może omamić. Np. zastrasza, że nie pomaganie policjantowi, który chce przyłapać na „gorącym uczynku” oszusta jest karalne, że utrudnia policji przeprowadzenie zasadzki. Bezczelnie wręcz proponuje by bez rozłączenia z rozmówcą, wykręcić 997 i sprawdzić na komendzie, a przecież nie rozłączając się nie uzyskamy innego połączenia i nadal rozmawiamy z tą samą osobą.

Warto obejrzeć taki film i rozważyć, jak zachowałabym się ja, ja babcia, ja dziadek, gdy słyszę, że wnukowi dzieje się krzywda i trzeba mu pomóc.

Po filmie Policjanci raz jeszcze podkreślili, że trzeba być czujnym i nie popełniać nawet w emocjach błędów; przede wszystkim nie należy zdradzać imion wnuków i ich sytuacji życiowej. Nie przekazywać pieniędzy obcym. Nie ujawniać telefonicznie swoich danych. Jeśli jest się zaniepokojonym należy sprawdzić, co dzieje się u najbliższych i czy to naprawdę oni potrzebują pomocy. Pamiętać, że policjant nigdy nie prosi o pieniądze i nie informuje o akcjach, zasadzkach czy też zdarzeniach. Co więcej nikt nie ma obowiązku wpuścić policjanta do domu, może natomiast zapytać o numer identyfikacyjny /6-cio cyfrowy/ i zadzwonić na najbliższą komendę, informując o tym.

Okazuje się jednak, że chociaż społeczeństwo nasze jest w tym względzie edukowane, media o tym wielokrotnie przypominają, a Policja poucza i ostrzega, w tym roku wyłudzenia stanowią już 3 mln zł., a w ubiegłym wyniosły 47 mln zł. Pod koniec spotkanie przerodziło się w dyskusję i podawanie przykładów owocujące dużą dawką wiedzy w temacie wyłudzeń. Policjanci przekazali wszystkim kamizelki odblaskowe, podkreślając, że jeśli dbamy o własne bezpieczeństwo, to jednocześnie również o bezpieczeństwo innych.

Foto

Dyrektor GDK i Klub Seniora podziękowali st. sierż. Marcie Gerlickiej i asp. szt. Mirosławowi Szydlikowi, uznając spotkanie za bardzo udane i wartościowe, po czym panie Seniorki z zapałem zabrały się do pracy nad palmami, bo przecież najbliższa niedziela – to Niedziela Palmowa.

ZAPRASZAMY DO FOTO-GALERII


Opracowanie i fot: Dyr. Maryla Puścian
Publikacja: Marek Rozenek
GDK Brańszczyk



Stopka

Urząd Gminy w Brańszczyku

ul. Jana Pawła II 45, 07-221 Brańszczyk

tel.: (29) 679-40-40, 679-40-41, 679-40-48
fax: (29) 679-40-40

e-mail: sekretariat@branszczyk.pl
www: http://www.branszczyk.pl

Godziny otwarcia:
URZĄD GMINY W BRAŃSZCZYKU CZYNNY
CODZIENNIE OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU
W GODZINACH OD 8.00 DO 16.00

OD 03.04.2017 ROKU
URZĄD STANU CYWILNEGO I REFERAT DS. OBYWATELSKICH CZYNNY W KAŻDY WTOREK W GODZINACH OD 8.00 DO 17.00

Konto bankowe:
BS Ostów Maz. O/Brańszczyk
29 8923 1063 0500 0710 2005 0002

Biuletyn Informacji Publicznej

http://www.bip.branszczyk.pl

Miedzy Bugiem a Narwią

Lokalna Grupa Działania Równiny Wołomińskiej KRUS

NFOSIGW



Statystyka oglądalności strony

Strona oglądana: 821 razy.
© 2006 - 2012 Urząd Gminy Brańszczyk
Zawartość merytoryczna: KAMIL GINKO, e-mail: kamil.ginko@branszczyk.pl, tel.: (29) 679-40-40
Projekt: INFOSTRONY - ADAM PODEMSKI, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl, tel.: (22) 818-72-14
Aktualizacja techniczna: INFOSTRONY - MONIKA MILLER, e-mail: monika.sowa@infostrony.pl
Serwis uruchomiono 15 września 2006 r.